Zasady poruszania się na rynku pracy
Tworzenie pozytywnego wizerunku własnej osoby i autoprezentacja
Doskonalenie umiejętności pracy w zespole
Cele szkolenia:
Na poziomie wiedzy:
Na poziomie umiejętności:
Na poziomie przekonań:
Czas trwania szkolenia:
Szkolenie trwa 30 godzin i składa się z trzech bloków tematycznych:
Metody szkolenia:
Szkolenie prowadzone jest w formie interaktywnego warsztatu. Uczestnicy wykonują szereg ćwiczeń i zadań, które wsparte są dokładnymi omówieniami i mini wykładami. W trakcie zająć wykorzystywane są szkoleniowe filmy video. Uczestnicy biorą tez udział w symulacjach rozmów z potencjalnym pracodawcą, które nagrywane są na taśmę video.
Szczegółowy harmonogram szkolenia:
Przedmiot | Cel | Metoda | Czas |
Dzień pierwszy - Zasady poruszania się na rynku pracy - 8 h | |||
Rozgrzewka przed szkoleniem | Zapoznanie się uczestników, zebranie oczekiwań, określenie celów szkolenie, ustalenie zasad szkolenia | Ćwiczenie, moderacja wizualna | 1h |
Aktualna sytuacja na rynku pracy | Określenie powodów dla których uczestnicy mogą chcieć zmieniać pracę; omówienie plusów i minusów aktualnej sytuacji na rynku pracy | Ćwiczenie w grupach + wykład | 0,5h |
Przed rozpoczęciem poszukiwania pracy | Określenie własnego potencjału - uprawnienia, kompetencje, doświadczenie zawodowe, doświadczenie życiowe | Praca indywidualne | 0,5h |
Cechy charakteru a wykonywany zawód | Określenie cech charakteru uczestników spotkania; omówienie preferencji osobowościowych i ich wpływu na wykonywana pracę (poziom satysfakcji, stres, efektywność wykonywanych zadań) | Kwestionariusz; ćwiczenia i mini wykłady | 6 h |
Praca idealna | Określenie idealnego zawodu dla każdego z uczestników | Praca w grupach | 0,5 h |
Podsumowanie spotkania | Praca w grupach | 0,5 h | |
Dzień drugi - Zasady poruszania się na rynku pracy c.d. - 7 h | |||
Przypomnienie poprzedniego spotkania | Ćwiczenie | 0,5 h | |
Źródła potencjalnych ofert pracy | Omówienie różnych źródeł informacji o pracy (znajomi, Internet, prasa, urzędy, grupy społecznościowe, biura pośrednictwa pracy) - wady i zalety | Dyskusja, wykład | |
Zanim wyślesz swoją aplikację | Omówienie procesu rekrutacji - określenie oczekiwań i potrzeb pracodawców, rozwinięcie umiejętności czytania ogłoszeń o pracę oraz zbierania informacji o potencjalnym pracodawcy. | Wykład, ćwiczenie | 1h |
CV i list motywacyjny | Rozwinięcie umiejętności pisania CV i listów motywacyjnych odpowiadających na potrzeby potencjalnego pracodawcy - zasady i wymogi formalne, jak przekazać informacje na swój temat, aby zwrócić uwagę potencjalnego pracodawcy, najczęściej popełniane błędy | Wykład, ćwiczenia, analiza życiorysów, przygotowanie przykładowych dokumentów | 1h |
Podsumowanie spotkania | Wyznaczenie pracy domowej | 4h | |
Dzień trzeci - Tworzenie pozytywnego wizerunku własnej osoby i autoprezentacja - 8 h | |||
Przypomnienie poprzedniego spotkania | Omówienie pracy domowej | dyskusja | 0,5 h |
Rozmowa kwalifikacyjna | Omówienie typów rozmów kwalifikacyjnych oraz metod, które mogą być zastosowane; przygotowanie do rozmowy | wykład | 0,5 h |
Pierwsze wrażenie | Jak wywołać pozytywne pierwsze wrażenie - o co zadbać, czego unikać i dlaczego warto (ubiór i wygląd zewnętrzny, zachowanie się na "terytorium" pracodawcy) | Ćwiczenie, wykład | 1 h |
Nawiązanie kontaktu | Rozwinięcie umiejętności techniki odzwierciedlania | Ćwiczenie | 0,5 h |
Mowa ciała | Omówienie znaczenia poszczególnych gestów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na te wpływające na pozytywną autoprezentację | Ćwiczenie, wykład, film | 1 h |
Techniki aktywnego słuchania | Doskonalenie umiejętności posługiwania się parafrazą, zadawania pytań, | ćwiczenia | 1 h |
Udzielanie odpowiedzi na pytania pracodawcy | Omówienie listy najczęściej pojawiających się pytań, doskonalenie umiejętności odpowiadania na nie | Wykład, ćwiczenie w grupach | 0,5 h |
Trudne sytuacje w czasie rozmowy | Rozwinięcie umiejętności odpowiadania na trudne pytania, jak rozmawiać o pieniądzach, jak radzić sobie ze stresem | Dyskusja | 1 h |
Symulacje rozmów rekrutacyjnych | Przećwiczenie nowych umiejętności | Praca z kamerą | 1,5 h |
Podsumowanie spotkania | 0,5 h | ||
Dzień czwarty - doskonalenie umiejętności pracy w zespole - 7 h | |||
Przypomnienie poprzednich spotkań | Ćwiczenie, praca w grupie | 0,5 h | |
Zespół - jednostka | Omówienie zalet pracy zespołowej, przedstawienie definicji zespołu | Ćwiczenie | 0,5 h |
"Kulki" | Omówienie warunków niezbędnych do efektywnego funkcjonowania zespołu - jasno wyznaczonego celu i zadań, przestrzegania instrukcji, podziału zadać, warunków współpracy, reagowania w sytuacjach kryzysowych, roli przepływu informacji | Gra zespołowa | 2,5 h |
Rozwiązywanie konfliktu | Zapoznanie z definicją konfliktu, prezentacja narzędzi analizy konfliktu - cykl i trójkąt konfliktu, omówienie stylów rozwiązywania konfliktu, omówienie sposobów radzenia sobie z emocjami podczas konfliktu | Ćwiczenia, wykład, test, symulacja | 2 h |
Rozwiązywanie problemów | Doskonalenie umiejętności posługiwania się techniką burzy mózgów | 1 h | |
Podsumowanie kursu | 0,5 h |
Terminy szkoleń aktywizacyjnych